Memandu ketika hujan lebat memberi kelebihan serta kesan baik untuk sistem penyejukkan, tetapi pada masa yang sama pandangan pemandu kurang jelas manakala permukaan jalan yang basah dan licin boleh mengakibatkan peratusan kemalangan yang tinggi.
Ada tiga aspek sebagai panduan jika berdepan situasi sedemikian. Aspek pertama berkaitan kenderaan yang dipandu, Iaitu:-
Pastikan tiada kebocoran pada bahagian bawah kenderaan
Semua pintu mempunyai dakapan (seal) yang baik
Pastikan tiada kebocoran pada bahagian injin, kotak gear, galas dan bearing. Ini kerana air boleh memasuki bahagian yang bocor akibat tekanan arus tinggi dan ketika meredah jalan dinaiki air
Sistem klac, sistem brek serta brek tangan dalam keadaan baik
Keadaan bunga tayar yang baik bagi cengkaman sepenuhnya
Pengelap (wiper), horn dan sistem elektrial iaitu bahagian lampu depan dan lampu kenderaan mestilah berfungsi dengan baik
Aspek kedua berkaitan langkah yang perlu diambil oleh pemandu ketika meredah jalan yang dinaiki air, Iaitu:-
Beri laluan kepada kenderaan berat dan anggarkan ketinggian air yang diredah dengan melihat had tinggi tayar
Sekiranya paras air dibawah satu kaki, pemanduan boleh dilakukan tetapi pemandu perlu memendu secara perlahan. Ini bagi mengelakkan percikkan air membasahi injin khususnya bahagian sistem penyalaan
Elakkan memendu laju kerana ia boleh menyebabkan bahagian injin dibasahi air dan pengguna jalanraya lain, khususnya penunggang motosikal dan pejalan kaki terkena tempias atau percikkan
Selepas meredah jalan dinaiki air, elakkan terus memendu laju kerana sistem brek tidak berfungsi sepenuhnya berikutan permukaan brek yang basah. Bagi mengatasi masaalah ini ada beberapa panduan yang boleh dipraktikkan iaitu:
Gunakan gear 1 dan 2 bagi kenderaan menggunakan sistem gear manual dan gear 1 bagi sistem automatik
Tekan pedal brek serentak dengan pedal minyak bagi menghasilkan kepanasan pada permukaan brek
Bagi kenderaan pacuan 4 roda, gear automatik sama seperti gear manual. Hadkan kelajuan antara 5 hingga 15 kmj dan jarakkan kenderaan anda dengan kenderaan dihadapan. Proses ini akan mengeringkan permukaan brek
Uji tindakkan diatas berulangkali pada jarak 20 hingga 30 meter sahaja
Uji sistem brek pada kelajuan 20 kmj
Sekiranya brek gagal berfungsi, ulangi proses diatas. Selepas itu uji lagi sistem brek sehingga prestasinya memuaskan sebelum memandu laju
Popular
-
Perhatikan tayar cukup angin. Tiada benda pelik melekat di bahagian tayar atau mana-mana bahagian kereta. Pernah terjadi seorang kawan perem...
-
Oleh cyberchanglun Apabila kita membeli kereta baru, semua peralatan adalah baru termasuk gear box. Dan jika kita perhatikan, ada dinyatakan...
-
SERVIS KERETA Kpd orang pompuan, anda sebenarnya boleh menjimatkan duit anda masa servis kereta.. basic servis kereta adalah i) penuk...
-
Kali ini saya kongsikan pengetahuan saya mengenai cara penjagaan gearbox manual dan auto. Apabila kita membeli kereta baru, semua peralatan ...
-
Sebelum ini anda mengisi RM30 untuk mengisi petrol kereta anda dan boleh bergerak hingga 200 kilometer. Kini dengan jumlah yang sama kereta ...
-
Kesan pancaran matahari, hujan, lecah, embun dan pencemaran alam sekitar adalah faktor semula jadi yang menyebabkan kereta anda kotor dan ti...
-
1. Periksa bateri jika terdapat tanda-tanda kerosakan seperti retak, bocor, karat, penutupnya hilang, kepala longgar dan sebagainya. Jika te...
-
Sebenarnya, setiap tayar mempunyai maklumat yang terperinci berhubung jenis, saiz dan keumpamaan, termasuk minggu dan tahun keluaran. sesiap...
-
Cara Menjimatkan Minyak Petrol Tekan pedal minyak perlahan-lahan apabila memulakan perjalanan. Tutup suis A/C dan gunakan “blower” tanpa...
-
Oleh Armin Baniaz Pahamin SKIM PELUPUSAN KERETA – panduan pelupusan kereta bagi anda mendapatkan sebuah kereta Proton Baru DASAR PELUPUSAN -...
Categories
- Aircond (1)
- Alat Ganti (1)
- Bateri (4)
- Brek (2)
- Dasar (1)
- Enjin (7)
- Gear Box (2)
- Jimat Minyak (1)
- Kereta (4)
- Kereta Terpakai (3)
- Keselamatan (3)
- Memandu (1)
- Minyak (7)
- Oil (2)
- Parking (1)
- Pemanduan (1)
- Penjagaan Kereta (3)
- Petrol (2)
- Petronas (1)
- Radiator (2)
- RON (2)
- Start (1)
- Stereng (1)
- Tayar (5)
- Tips (1)
Blog Archive
-
▼
2011
(25)
-
▼
April
(25)
- Cara Terbaik Jimatkan Petrol
- Cara menghidupkan kereta apabila bateri lemah
- Tips menjaga keselamatan tayar
- Cara Menyimpan Kereta Dalam Jangkamasa Lama
- Cara mengekalkan kilauan kereta
- Kurang air dalam radiator punca enjin panas
- Tips penjagaan gear box
- Tips penjagaan radiator
- Penggantian Penapis Minyak Injin Setiap 10,000 KM
- Berhati-hati Membeli Kereta Terpakai
- Cara Menjaga Bateri Kereta
- Minyak Enjin : Apa Yang Harus Diketahui
- Tayar Haus Antara Punca Kenderaan Bergetar
- Punca penggunaan minyak petrol bertambah
- Sistem Brek
- Tips Kereta Tenggelam Banjir
- Kurang Air Antara Faktor Enjin Terlalu Panas
- Cara Mengatasi Masalah Enjin Tidak Berfungsi
- Enjin Kereta Dimasuki Air
- Tatacara Memandu Ketika Hujan
- 6 cara jaga tayar
- Tips Membeli Spare Part
- Panduan memandu ketika kecemasan
- Tips Jaga Kereta
- Makna Nombor Pada Tayar
-
▼
April
(25)
0 Comment:
Catat Ulasan